Friday, 14 December 2012

KEARIFAN ILMU

1.   Empat pagi ana menyurat,                                                                                  
      malam jumaat nama hikayat;
      menyatakan Ilmu disisi tersurat,
      demikian pula disisi tersirat.

2.   Sebagaimana kita tahunya,
      menuntut Ilmu wajib adanya;
      walau ke negeri China tempatnya,
      dari buaian sampai lahadnya.

3.   Bila disebut kalimah Ilmu,
      ada yang ghairah tiada jemu;
      ada yang lekas menjadi jemu,
      ada yang asyik dalam Ilmu.

4.   Maka terjadi demikian rupa,
      kerana tersalah mengambil makna;
      sehingga leka lupa dan alpa,
      gemarkan ehwal yang pesona.

5.   Jika ditanya kepada orang,
      baik yang lembut mahupun garang;
      apakah maksud Ilmu sekarang,
      pasti dijawab,"Pengetahuan lah Bang."

6.   Maka ini hamba nyatakan,
      adalah Ilmu dua bahagian;
      pada yang zahir satu bahagian,
      pada yang batin satu bahagian.

7.   Pada yang zahir seperti difahami,
      oleh kita yang awam ini;
      adalah ia pengetahuan insani,
      luas bacaan ia meliputi.

8.   Ilmu pada fahaman awam,
      tersusun ia dikitab tersergam;
      atau dari manusia beragam,
      asal boleh dihafal faham.

9.   Boleh dituntut dengan bersungguh,
      sehingga dahi berpeluh peluh;
      siang malam duduk bersimpuh,
      membaca memahami kitab lusuh.

10. Sehingga lupa mengambil faedah,
      untuk amalan Yaumil Qiyamah;
      kitab lusuh dingerti sudah,
      hanya manfaat untuk berhujjah.

11. Kalau begitu cara fahamnya,
      tertakluk Ilmu pada luarannya;
      hanya mengumpul maklumat sedunia,
      sedia menjawab sebarang soalannya.

12. Sungguh sang awam telah berpegang,
      pada maksud yang kurang terang;
      cahaya Ilmu tiada cemerlang,
      hanya pandai mendongeng mengarang.

13. Kalau hanya mengumpul maklumat,
      dari kitab berkebat kebat;
      tiap baris dimuka surat,
      dimanakah ia titik penamat?.

14. Jika berhujjah menjadi penamat,
      semua yang bodoh dilibas lumat;
      dimanakah pula letaknya hormat?,
      bukankah nanti timbul kesumat?

15. Baik baik mengambil makna,
      makna Ilmu senjata kita;
      kerana Ilmu amalan bermula,
      tersalah faham sesatlah hala.

16. Adapun Ilmu pada batinnya,
      hanya sang Arif yang memegangnya;
      maka Ilmu diberi makna,
      terkandung dalam empat syaratnya.

17. Yang pertama itu menghayatinya,
      jernihkan fikiran yang keduanya;
      mendarah daging yang ketiganya,
      yang keempat mengawal nafsunya.

18. Bila sempurna seluruh syaratnya,
      demikian itu menepati maknanya;
      kalimah ILMU yang kita baca,
      kelak sampai lah maksud Batinnya.

19. Pada makna yang Zahir itu,
      sekadar mengumpul maklumat baru;
      tanpa ada yang boleh dilaku,
      hanya berhujah menghemtam seteru.

20. Pada makna yang Batin nanti,
      membawa insan membentuk diri;
      memperelok akhlak dan budi pekerti,
      semakin rapat dengan Illahi.

21. Baik baik lah kita perhati,
      setiap tingkah juga budi;
      dalam mencari ILMU SEJATI,
      supaya terang maksud RABBANI.

22. Faham faham makna ILMU,
      pada istilah fahamkan dulu;
      agar tidak tersalah pandu,
      mencari panduan untuk menuju.

23. Bukanlah Ilmu boleh dimengerti,
      membaca menyalin maklumat berketi;
      sampai lupa habuanNya diri,
      akal merana hati pun mati.

24. Ingat - ingat Ilmu dituntut,
      mesti diamal berpatut-patut;
      kelak disana Dia menuntut,
      tidakkah kita kelam kabut.

25. Yang terang Iman sendiri,
      yang gelap Nafsu sendiri;
      yang Sesat diri sendiri,
      yang Benar tegap berdiri.